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Consulenza

Il Centro Studi Pedagogici si avvale di professionalità fisse, con ruolo di coordinamento e operativo, e di collaborazioni esterne, in un’ottica interdisciplinare idonea ad incontrare le esigenze del singolo. I suoi professionisti sono a disposizione per offrire in studio le proprie competenze in merito alle differenti forme di disagio descritte nel sito o per l’organizzazione di corsi e percorsi personali, individuali e di gruppo.

Per avere informazioni sulla sede più vicina o su specifici professionisti è possibile contattarci all’indirizzo This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. o telefonicamente al numero 347 508 1887.

Gli ambiti di intervento coperti dagli esperti afferenti al Centro Studi Pedagogici comprendono:

Difficoltà di apprendimento

  • Lettura e lettura rapida, dislessie
  • Scrittura, disortografia
  • Grafismo, disgrafia
  • Linguaggio ed espressività
  • Ragionamento logico
  • Calcolo matematico
  • Memoria e memorizzazione
  • Attenzione (ADHD)
  • Metodi di studio
  • Orientamento scolastico

Disagio organizzativo-motorio

  • Coordinazione lateralizzazione
  • Schema corporeo
  • Propriocettività

Abilità comunicativo-relazionali

  • Dinamiche familiari, scolastiche, lavorative
  • Timidezza eccessiva, apaticità, irrequietezza
  • Depressione, ansia
  • Bullismo
  • Disturbi del sonno
  • Disturbi alimentari e controllo del peso
  • Incontinenze
  • Psicosi infantili, autismo
  • Supporto a gravidanza e allattamento

Difficoltà di lettura e scrittura

Le difficoltà di apprendimento generalmente definite “disgrafia” e “dislessia” vengono oggi riferite, più correttamente, a disagi nei processi di codifica e decodifica scrittoria. E’ infatti possibile che si verifichi l’insorgenza di problematiche legate alla comprensione e alla produzione del linguaggio. Nel primo caso si avrà il coinvolgimento delle abilità di lettura, mentre nel secondo si assisterà a problemi nella scrittura.

Come per ogni difficoltà è fondamentale riuscire ad individuare i disagi nella produzione e nella decodifica della parola scritta nella scuola materna, o al massimo durante i primi mesi di scuola elementare. Un intervento precoce infatti non lascia conseguenze nel soggetto e ne permette uno sviluppo scolastico normale. Un efficace lavoro di recupero deve riuscire ad ottenere in tempi stretti la normalizzazione della situazione, per evitare che le difficoltà si fissino e comportino un sottofondo di difficoltà costante in aggiunta alle normali difficoltà previste dall’apprendimento scolastico.

Superati i cinque anni, le prove utili a definire le difficoltà di un soggetto dovrebbero essere superate facilmente. Un fallimento in questo senso dovrebbe far sorgere il dubbio se sia adeguato inserire il bambino in prima elementare. La mancanza, ad esempio, di abilità scrittoria o anche solo di tracciare correttamente un segno rappresenta infatti il sintomo apparente di carenze psico-emozionali e relazionali necessarie ad affrontare con serenità l'ingresso nella scuola elementare.

La consulenza di un esperto permette di giungere a una corretta diagnosi e di fornire strumenti operativi alla famiglia o agli insegnanti, qualora siano disponibili, essendo preferibile in alcune situazioni non particolarmente gravi offrire l’opportunità al bambino di lavorare insieme alle figure che gli sono più vicine.

Grafismo

Il soggetto disgrafico è presenta difficoltà nel tracciare qualsiasi tipo di traccia, utilizzando un qualunque strumento tracciante, su un qualunque supporto.

Nel bambino che inizia a scrivere una semplice parola intervengono diverse tappe di un processo definito:

  • Nel pensiero nasce la motivazione a scrivere
  • Viene formulata la stringa fonologica corrispondente alla parola da scrivere (il che prevede una competenza linguistica)
  • L'articolazione dei suoni costitutivi viene opportunamente rallentata (consapevolezza articolatoria: ca-sa) per facilitare l'analisi metafonologica dei fonemi costitutivi (consapevolezza fonologica: ca=ka, sa=sa).
  • L'occhio guida la mano (competenza visuopercettiva) nell'esecuzione del programma grafomotorio (prassia costruttiva).

Se il difetto viene riscontrato prima della prassia il disegno sarà normale, e il disturbo sarà pertanto riconducibile a quelli di tipo disortografico. I soggetti disgrafici invece incontrano problemi soltanto nell’ultima fase del processo, e oltre alla difficoltà a scrivere si può osservare anche una scarsa abilità nel disegno.

Il disagio avvertito dal soggetto nella produzione grafica e’ riconducibile all’interazione di più fattori, che vanno considerati insieme sia in sede diagnostica sia in ambito di elaborazione di un intervento specialistico. Mancanza di abilità ritmiche, improprietà delle capacità di equilibrio statico e dinamico, disordini nella dominanza emisferica e nella lateralità, gestualità inadeguata ed inibita, mancanza di abilità relazionali e corporee efficaci, scorretta impostazione fonetica o irregolarità di associazione tra lettura/audizione e scrittura e/o carenza nella memoria audiovisiva, possono essere annoverate tra le potenziali cause del disagio nella produzione grafica.

Un intervento specialistico pedagogico clinico e’ in grado di osservare, separatamente e sinergicamente, ogni aspetto caratterizzante il soggetto e di strutturare un intervento che agisca su ognuno di essi, nell’interesse globale della persona.

Linguaggio

Disortografia

Il termine “disortografico” sembrerebbe indicare un soggetto che non risponde alle regole ortografiche.

Ma l’ortografia rappresenta solo un aspetto del disagio. La grammatica si compone infatti di ortoepia (insieme di regole che determinano la corretta pronuncia delle parole), ortografia (insieme di norme che determinano la scrittura corretta dei simboli alfabetici, ma anche di segni grafici indipendenti da un intento scrittorio: cioè il disegno), morfologia (insieme di norme che determinano la struttura interna delle parole) e sintassi (insieme di regole per la combinazione degli elementi lessicali e significativi, e quindi di formazione delle frasi).

Il soggetto normalmente definito solo disortografico in realtà ha anche difficoltà nella pronuncia delle parole, nell’attuazione della loro struttura morfologica e nell’applicazione delle regole sintattiche.

Si dovrebbe allora parlare di disgrammatico, ma nella lingua parlata tali soggetti difficilmente riportano gli stessi errori che compiono nella scrittura, ed è proprio la scrittura che si deve prendere in considerazione. L’abilità ortografica implica la conoscenza del linguaggio parlato, l’acquisizione dell’immagine dei suoni, un buon equilibrio psico-affettivo-relazionale e la normalità delle abilità intellettive, mnemoniche, psicomotorie, ritmiche e spazio-temporali.

Gli errori che più di frequente compaiono nei soggetti con difficoltà nella codifica scrittoria sono: raddoppiamenti di lettere, uso scorretto dell’apostrofo e degli accenti, mancata distinzione tra digrammi, lettere simili per suono e maiuscole o minuscole, omissione di lettere (h compresa), aggiunte, trasposizioni, sostituzione di vocali e/o di consonanti, l’utilizzo inopportuno della punteggiatura e della divisione sillabica a fin di riga.

Un adeguato intervento pedagogico clinico può colmare le lacune e rimediare alla situazione di disagio, consentendo in tempi brevi di riprendere una normale attività scolastica e di apprendimento.

Espressività

L’evoluzione dell’espressività verbale attraversa diverse fasi. Nonostante ogni cammino di crescita rappresenti un caso a sé stante, è possibile definire un percorso di sviluppo indicativo, da tenere presente nell’eventuale osservazione di disagi in tale ambito. 3-4 mesi Il bambino emette suoni gutturali (ngu, nga) 7-8 mesi La comunicazione presenta lallazione monosillabica (ba, pa) 9-14 mesi Utilizzo dello stesso punto di fonazione nel raddoppiamento, dapprima non intenzionale (papa, mama) e in seguito intenzionale (papà, mamma), fino a usare diverse impostazioni fonetiche. 15-16 mesi Scoperta della parola-frase. 3 anni Linguaggio pressoché completo. L’eventuale insorgenza di balbuzie in questo periodo e’ da ritenersi fisiologica e temporanea. 5 anni Termina il processo di impostazione della “r” 6 anni Termina il processo di impostazione della “s”. Nel caso in cui la pronuncia di una o più consonanti risulti assente, si potrà parlare di difficoltà imputabili a deltacismo (D), gammacismo (C,Q,G,K), lambdacismo (L), rinolalia (M,N), rotacismo (R), sigmatismo (S), tetacismo (T) e/o zetacismo (Z). Il disagio manifesto nella produzione verbale spesso si traduce in difficoltà di matrice differente e con dissimili caratteristiche morfologiche:

Afasia/Disfasia

Causate da noxae lesive cerebrali, congenite o acquisite. Il soggetto e’ in grado di udire alla perfezione suoni, fonemi e parole, ma non riesce ad attribuirgli alcun significato. In alcune situazioni la mancata capacità di articolare i suoni necessari alla comunicazione può comportare situazioni afasiche di origine psicosomatica.

Disartria

La compromissione delle strutture nervose comprese tra l’area deputata alle attività motorie della corteccia cerebrale e il nucleo di origine del nervo periferico provoca mancanza di coordinazione muscolare e, di conseguenza, difficoltà di articolazione degli organi fonatori. Può essere causata, ad esempio, da traumi ostetrici, asfissia fetale o neonatale, incompatibilità ematica materno-fetale, meningoencefaliti.

Dislalia

Insieme di disturbi del linguaggio dipendenti da alterazione dei fenomeni nervosi elementari di senso e di moto, che hanno sede nei gruppi cellulari del centro grigio spinale e nelle relative diramazioni nervose, sensitive e motorie. Per questo e’ possibile distinguere tra dislalie sensoriali e dislalie motorie.

Balbuzie

Difficoltà nel ritmo fonoarticolatorio possono provocare arresti intermittenti, ripetizioni o prolungamenti forzati di fonemi, sillabe o parole. A seconda che si tratta di difficoltà presenti ad inizio di parola o nel mezzo di essa, la balbuzie si può definire tonica o clonica. Le forme miste prevedono la comparsa di entrambe le manifestazioni.

Disfonia

Indica tutti i disturbi della voce nella pronuncia delle parole, a livello quantitativo e a livello qualitativo. Si tratta di un disturbo meno invalidante rispetto ai precedenti, e per questo e’ meno conosciuto ed indagato. I soggetti che presentano disfonia possono però avvertire pesantemente il disagio, soprattutto per quanto riguarda la valorizzazione delle proprie abilità relazionali.

Respirazione orale

Generalmente si tratta di uno stato causato da patologie specifiche: riniti, eventi traumatici, adenoidi ipertrofiche o tonsille palatine. Un intervento educativo finalizzato consente il più delle volte il ripristino di una corretta respirazione naso-bocca.

Un apparato fonoarticolatorio integro, che consenta cioè di percepire, rappresentare, programmare e rispondere, non è sufficiente a garantire la piena padronanza del linguaggio. Il Pedagogista Clinico può intervenire a supportare le competenze cognitive, simboliche, sociali e relazionali utili a un armonioso sviluppo verbale e a un’apprezzabile disponibilità comunicativa, oltre che ripristinare una situazione emozionale favorevole.

Theme Widgets

Dolce Vita includes 4 awesome and custom widgets.

Parallax

Parallax

We modified the Parallax widget this time to add some more customization options and really nice effects!.

Background + Image are working now

As you may already have noticed, we’ve already used CSS blend mode effects for the block appearance options of Dolce Vita and Avanti block appearance options. Now we've added this for the Widgetkit 2 Parallax widget, too. Now the images can blend into the 2 different background colors!

Background Blend Mode

You can select from 15 different background blend modes! They work very well with two background colors and the image opacity. Please check this link on MDN for example.

CSS background blend modes are not supported by any Microsoft Internet Explorer, yet. Please use the Image Opacity settings to recreate a similiar effect.

Image Opacity

It depends on the image itself how well the single blend modes will work and harmonize with the custom background colors. To give you more control over this, you can select an extra opacity value, too.

Contrast Color

Select the default, secondary or primary based colors for your item content style.

Blur

Another brand new option is to set two blur values for the title and for the content. This will blur in or blur out your item content.

Badge

This widget also supports a badge display option with vertical aligned text.

Slider

Slider

The slider widget comes width some useful little effects and tweaks.

Item scaling

This slider supports CSS scaling for the before and after items, you can choose from different value options in the widget settings. While scrolling through the single items you will experience a liquid like effect.

Overlay Changes

We have modified the overlay to allow some more flexibility.

  • Default Full background overlay and centered content.
  • Top, Bottom, Left, Right Content and overlay background will be aligned to the direction selected and the background's width/height will adjust itself to the amount of content.

Other Options

  • Grid gutter large and extra large.
  • H5 and H6 options for the title size.
  • Supports Badge display option.
Gallery

Gallery

Dolce Vita provides a custom gallery widget which comes with a handful of new and unique features.

Sequence Grid

The gallery grid provides a pre-defined sequence which supports first- and last doubled item widths. This sequence is also fully responsive.

Overlay Settings

We took a look at the overlay settings and added new options to provide more flexibility.

Options
  • Background None, OnHover or Static.
  • Background Color Global (Body), Primary or Secondary.
  • Blend Mode Select from 15 different CSS background blend modes. Please check this link on MDN for examples.
  • Image Opacity 0% to 100% opacity of the item media.
  • Content Boxed This will add box around your content for better visibility.
  • Content Hover Content will only be displayed while hovering the item.
  • Overlay Position Select where your content will be displayed.
  • Overlay Text Align Select left, centered or right aligned text.

CSS background blend modes are not supported by any Microsoft Internet Explorer, yet. Please use the Image Opacity settings to recreate a similiar effect.

Other Options

  • Grid gutter large and extra large.
  • H5 and H6 options for the title size.
Grid

Grid

For Dolce Vita we have added a modified grid widget to customize our output, especially the one we can not control at all, like WordPress/Joomla system content. We have added a truncate option for the title and the content which makes it easier to control the data output and height.

Specials

  • Truncation option for the item title and content.
  • Grid divider option displays a border between the items.
  • Grid gutter large and extra large.
  • H5 and H6 options for the title size.
  • Option to display article/post tags as badges.

Additions

The Theme comes with some unqiue and cool features.

Font Variables and Modifiers

Font Variables and Modifiers

In Dolce Vita every style supports 3 possible font families. You can use three theme classes to overwrite the default font by adding those.

  • .tm-font Uses the @global-font-family which is the regular text font.
  • .tm-font-alt-1 Uses the @global-alt-1-font-family which is the regular font for headlines.
  • .tm-font-alt-2 Uses the @global-alt-2-font-family which is the regular font for navs, subnavs, tabs, buttons and all other UI elements.

Example Code

<p>Hello this is some regular text and <span class="tm-font-alt-2">this text with the button or nav like type of font</span>.</p>

If you want to switch the font families, please use the Customizer in the Warp UI.

Dotnav Follower

Dotnav Follower

If you want to use the dotnav follower on your pages, please create a module/widget and paste the following code to it. Please also use the correct link targets, for example if there's nothing published on the position top-a do not link to it, it will not work. Only use active sections. After adding the code, please assign it to your favorite page and publish this on the layout position fixed-bar.

Example Code

<div class="uk-flex uk-flex-middle uk-flex-center uk-height-1-1 uk-position-relative uk-hidden-small" data-uk-nav-follower>
    <ul class="tm-dotnav uk-dotnav uk-flex-column" data-uk-scrollspy-nav="{smoothscroll: {offset: 90}, closest:'li'}">
        <li><a href="#tm-top-a"></a></li>
        <li><a href="#tm-top-b"></a></li>
        <li><a href="#tm-top-c"></a></li>
        <li><a href="#tm-top-d"></a></li>
        <li><a href="#tm-main"></a></li>
        <li><a href="#tm-bottom-a"></a></li>
        <li><a href="#tm-bottom-b"></a></li>
        <li><a href="#tm-bottom-c"></a></li>
        <li><a href="#tm-bottom-d"></a></li>
        <li><a href="#tm-footer"></a></li>
    </ul>
</div>

The dotnav follower will always show the active sections. If the sections’ heights are too low, it might show two active items.

Horizontal Address

Horizontal Address

We've added a tiny little special styling to style contact information. If you want to to use this element please copy and edit the snippet. If you want to edit the width, font size and color, please use the Customizer in the Warp UI. Please use the .tm-address-horizontal class for the parent element and .tm-label for label/description and .tm-data for the content.

Example Code

<address class="tm-address-horizontal uk-text-center-medium">
    <div class="tm-label tm-font-alt-2">Phone</div>
    <div class="tm-data">+39 555 59382</div>
    <div class="tm-label tm-font-alt-2">Email</div>
    <div class="tm-data">fashion(at)dolce.vita</div>
</address>

Content Boxed

Content Boxed

To add a panel box like style to your elements, you can add the the class .tm-content-boxed to a block element.

Example Code

<div class="tm-content-boxed uk-text-center">
  <h2 class="uk-h1 uk-margin-bottom-remove">Where to find us</h2>
  <p class="uk-margin-small-top uk-margin-bottom-remove">Open up the map and locate our local store in Milano, Italy.</p>
</div>

Contain Background

Contain Background

We've already used background images for every block section in our latest themes but they automatically cover the entire section, so we added 4 new modifier classes to add to the block sections to give you more flexibilliy positioning the background images.

Classes

  • .tm-contain-background-top-center Scales the image to the largest possible amount whilst fitting its parent container and maintaining the image’s aspect ratio and aligns it to the top center.
  • .tm-contain-background-top-left Scales the image to the largest possible amount whilst fitting its parent container and maintaining the image’s aspect ratio and aligns it to the top left.
  • .tm-contain-background-top-right Scales the image to the largest possible amount whilst fitting its parent container and maintaining the image’s aspect ratio and aligns it to the top right.
  • .tm-contain-background-center Scales the image to the largest possible amount whilst fitting its parent container and maintaining the image’s aspect ratio and aligns it to the center.
  • .tm-contain-background-left Scales the image to the largest possible amount whilst fitting its parent container and maintaining the image’s aspect ratio and aligns it to the left.
  • .tm-contain-background-right Scales the image to the largest possible amount whilst fitting its parent container and maintaining the image’s aspect ratio and aligns it to the right.
  • .tm-contain-background-bottom-center Scales the image to the largest possible amount whilst fitting its parent container and maintaining the image’s aspect ratio and aligns it to the bottom center.
  • .tm-contain-background-bottom-left Scales the image to the largest possible amount whilst fitting its parent container and maintaining the image’s aspect ratio and aligns it to the bottom left.
  • .tm-contain-background-bottom-right Scales the image to the largest possible amount whilst fitting its parent container and maintaining the image’s aspect ratio and aligns it to the bottom right.

Hide Background Images

If you want to hide a background images on smaller viewports, we've added two theme classes you can add to the class field in the block appearance section in the Warp UI.

  • .tm-background-hidden-small Background images will disappear on small viewports.
  • .tm-background-hidden-medium Background images will disappear on small to medium viewports.

Card Gallery

Card Gallery

To apply the same box shadow of the Dolce Vita hover panels to a Gallery widget, add the .tm-card-gallery class to the HTML class field of the General section in the widget’s administration.

Widgetkit Settings

Widgetkit Settings

Condensed

Condensed

We also added the .tm-margin-condensed class. It reduces the spacing between a widget title and the following content. Just add the class to a grid widget, for example in the HTML class field of the general tab in the widget administration.

Widgetkit Settings

Widgetkit Settings

Extra Large

Extra Large

Grid Extra large

We've added a new grid modifier class which uses the @global-grid-gutter-xlarge variable for more grid gutter spacing. Just add the the class .uk-grid-xlarge to your uk-grid container.

Example
<div class="uk-grid uk-grid-xlarge" data-uk-grid-margin>
    <div class="uk-width-1-2">...</div>
    <div class="uk-width-1-2">...</div>
</div>

Margin Extra large

Similiar to the UIkit core utility component, we added a new margin modifier class which uses the @global-margin-xlarge variable for more spacing.

Classes
  • .tm-margin-xlarge Adds the same top and bottom margins as a paragraph usually has.
  • .tm-margin-xlarge-top Adds top margin.
  • .tm-margin-xlarge-bottom Adds bottom margin.
  • .tm-margin-xlarge-left Adds left margin.
  • .tm-margin-xlarge-right Adds right margin.

Theme Icons

We have added a custom webfont which contains some useful icons which we also used in our Dolce Vita UIkit theme.

How to use

The theme icons are similar to UIkit icon component. To apply this component, add any .uk-theme-icon-* class to an <i> or <span> element. Et voilà, you have a vector icon, which inherits size and color just like your text does.

  • cog
  • heart
  • search
  • author
  • comment
  • share
  • tag
  • arrow-left
  • arrow-right
  • arrow-up
  • arrow-down
  • bag
  • plus
  • minus
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  • menu
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About this theme

This theme is built on the Warp framework, a well-engineered theme framework for WordPress and Joomla, and utilizes all of its latest features. The user interface is powered by UIkit, a lightweight and modular front-end framework, which provides the theme's styling. The theme also comes with a wide range of different layouts and widget variations.

This theme is available for JoomlaJoomla and WordpressWordPress including the same features on each system.

Con gli strumenti giusti è possibile superare ogni ostacolo

Theme Technologies

Our themes are using modern technologies.

UIkit Framework

UIkit Framework

A lightweight and modular front-end framework for developing fast and powerful web interfaces.

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Warp Framework

Warp Framework

A fast and slick theme framework which is built on the latest web techniques.

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